Automobilist dreigt nóg verder te worden uitgeperst

Dat zegt Vlaams Belang-fractievoorzitter Chris Janssens in een reactie op een nieuwe studie van sectorfederatie Febiac waaruit blijkt dat de autofiscaliteit fors duurder zal worden indien De Wevers startnota gerealiseerd wordt.   

“In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen”, schreef De Wever in zijn nota.Uit een simulatie van automobielfederatie Febiac blijkt nu dat de nieuwe test grote gevolgen heeft voor de fiscaliteit. Uitgaande van een gemiddelde stijging van de gemeten CO2-uitstoot met 20 procent, gaat zowel de jaarlijkse rijtaks als de BIV (belasting op inverkeerstelling), die eenmalig wordt betaald, omhoog. Vooral bij de BIV is de stijging aanzienlijk.

Febiac maakte een simulatie voor acht courante modellen. Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 naar 850 euro. Ook bij de dieselmodellen stijgt de BIV, maar opvallend is dat een diesel die ongeveer evenveel CO2 uitstoot als een vergelijkbare benzinemotor, ruim drie keer duurder is aan BIV.

Volgens Vlaams Belang-fractievoorzitter Chris Janssens dreigt de autobestuurder – nog meer dan in het verleden – de favoriete melkkoe te worden van de regering. “Met bijna 21 miljard euro aan autobelastingen behoort de autobestuurder nu reeds tot de meest uitgeperste citroenen. Door deze maatregel zal Vlaanderen zichzelf kronen tot het duurste autoland van Europa.” Bovendien zal de belastingmaatregel volgens Janssens contraproductief werken. “Meer mensen zullen immers langer met hun oude en vervuilende auto blijven rijden om het betalen van dergelijke taksen zo lang mogelijk uit te stellen”, aldus nog Janssens.

%d bloggers liken dit: