Evian en de islam

Evian is een Frans mineraalwatermerk, afkomstig van de Cachatbron in Évian-les-Bains, aan de zuidkant van het meer van Genève. Evian is onderdeel van de Groupe Danone en wordt verkocht in meer dan 130 landen.

Op dinsdag 13 april jl. smeet de verantwoordelijke van het Twitter-account van EVIAN volgende vraag in de groep: “Heeft iedereen vandaag al een liter water gedronken”?

De brave man of vrouw was echter iets belangrijks vergeten: ‘de ramadan was begonnen’.

Deze onschuldige bevraging zorgde onmiddellijk – iets anders had ons verwonderd – voor ongenoegen bij de moslims. Onmiddellijk was er sprake van islamofobie en racisme. Hoe durft EVIAN  te vragen of iedereen vandaag drinkt terwijl (moslim) gelovigen niet mogen drinken?

Verontschuldigingen !

Geconfronteerd met een stortvloed aan beledigingen en bedreigingen, verontschuldigde het merk zich. Hoe plat en kruiperig kan men zijn?  

Deze affaire lijkt vrij onschuldig, een fait divers, maar onthult twee dingen: ten eerste wordt heel Europa verondersteld in de pas te lopen voor de Ramadan en de islam. Bedrijven en burgers wordt gevraagd in het openbaar niet over voedsel of water te spreken uit vrees de gevoeligheden van de moslimbevolking op te wekken.

Ten tweede is het veelzeggend hoe de angst de vrije mening en de opinie verlamt zodra het over de ‘godsdienst van de vrede gaat’ Anderzijds is het fascinerend om te zien hoe journalisten verwoed op zoek gaan naar islamitische mediafiguren om hun vredelievendheid en gematigdheid te bevestigen. Kenmerkend daarvoor is ook de aandacht die onze zenders telkens wijden aan de vooravond van de ramadan: “voor moslims begint………”. Iets dat men zelden of nooit hoort m.b.t. de christelijke vastentijd.

RVW