Mag het iets meer zijn?

De Britse wijnindicator ‘Wine Searcher’ heeft enige tijd terug een zeer verrassende tabel wereldkundig gemaakt.  Wine Searcher, gesticht in Londen in 1999, maakte een klassement op van de duurste wijnen aan de hand van gegevens van 54.876 wijnhandelaars die wereldwijd actief zijn. Daarvoor passeerden  maar even 7.283.489 flessen de revue. De aangeven tarieven zijn dan nog maar gemiddelde prijzen (!).

Vergeet ze maar,  de Petrussen, de Le Pins en deRomanée-Conti’s. Ze komen wel in de lijst voor, maar dan in ondergeschikte orde. Pétrus is niet – zoals velen onder ons denken – het kostelijkste druivensapje ter wereld. De grote jongen uit Pomerol prijkt slechts op de 18de plaats en is daarmee de eerste Bordeauxwijn in het rijtje van de 50 topwijnen. In het klassement wordt hij zelfs door twee Duitse, één Amerikaanse en één noordelijke Rhônewijn voorafgegaan!  Zelfs in de wijnsector zijn er geen zekerheden meer!

Dat er in de top-50 slechts twee Bordeauxwijnen voorkomen is wel uitzonderlijk. Geen Château Margaux, Château d’Yquem, Château Haut-Brion, Château Latour, Château Cheval Blanc, Château Ausone, Château Lafite-Rothschild of Château Mouton-Rothschild in de top-50 van de duurste wijnen ter wereld. Het zal zuur aankomen daar aan de Garonne en de Gironde .  Met zekerheid zullen ze dat klassement afdoen als een vorm van Angelsaksische vooringenomenheid.

Die andere grote Pomerol, Château Le Pin, gemaakt door de uit Etikhove (Vlaamse Ardennen) afkomstige familie Thienpont, is de tweede Bordeauxwijn die in het lijstje voorkomt. De wijngaard is slecht 2 hectare groot , wat voor Bordeaux begrippen erg klein is. Jaarlijks worden amper 500 à 600 kistjes wijn verhandeld, maar de gemiddelde prijs behoort tot de hoogste ter wereld. Voor primeurwijnen – laatste oogst – moet je al snel € 800 per fles op tafel leggen.

Voor de andere Franse wijnen waarvan de wijnranken niet in Bourgogne staan worden volgende tarieven gehanteerd:  Ermitage Cuvée Cathelin (Rhône) van Jean-Louis Chave: € 3.469, Krug Clos d’Ambonnay (Champagne): € 2.059 en Moët & Chandon Dom Pérignon: € 1.469. Voor de reeds vermelde Pomerolwijnen: Pétrus € 2 469 en Le Pin € 2 156.

De twee Duitse wijnen zijn Moezelwijnen van de huizen Egon Müller en Prüm, die elk tweemaal in het klassement voorkomen. Voor de ‘Scharzhofberger Riesling Trockenbeerenauslese’ van Müller betaal je € 6.060 en voor de Wehlener Sonnenuhr Riesling Trockenbeerenauslese  € 4.301. De enige Amerikaanse wijn,  de Screaming Eagle Cabernet Sauvignon, wordt van de hand gedaan voor € 2.607.

« Un grand vin est conçu dans le vignoble, pas dans la cave. » (Henri Jayer)

Maar als die wijnen al zo’n prijskaartje dragen, wat moet de allerduurste dan wel kosten ?

Om en bij de 14.000 euro – de prijs van een niet zo kleine wagen – moet je neertellen voor een fles van de allerduurste wijn ter wereld. Het gaat om een Grand Cru uit Bourgondische wijnregio Côte de Nuits, meer bepaald een Richebourg van de in 2006 overleden wijnboer Henri Jayer (1922-2006). Binnen de top 5 is overigens  geen enkele fles lager dan 5.000 euro geprijsd . Wat maakt die wijn van wijlen Henri Jayer zo bijzonder? Dat heeft waarschijnlijk te maken met verschillende facetten uit de wijnbouw. Eerst en vooral was de wijnbouwer een purist in hart en nieren die de natuur zijn gangen liet gaan en voor wie de puurheid van zijn producten steeds voorop stond. Jayer verzette zich steeds tegen het intensieve gebruik van chemicaliën in de wijngaarden. In tegenstelling tot vele andere wijnboeren was hij er ook vast van overtuigd dat een lage opbrengst in de wijngaarden de basis vormden voor een grotere kwaliteit in het glas! Een logica die we kunnen volgen. Ook het kleinschalige aanbod – Jayer beschikte over slecht 5 hectare – joeg de prijs eveneens de hoogte in. Last but not least is de voorliefde van Jayer’s wijnen bij de Amerikaanse wijngoeroe Robert M.Parker. Zijn invloed reikt zover dat zijn oordeel meestal bepalend is voor de prijs die op een wijn wordt geplakt.

Jammer dat een Amerikaans jurist zo’n prijsbepalende invloeden kan laten gelden.

Ook die man heeft immers zijn voorkeuren die niet altijd met die van de wijnconsument overeenstemmen. Zo heeft Parker duidelijk gemaakt dat hij veel punten geeft aan krachtige, geconcentreerde wijnen. Omdat de Parkerpunten zo bepalend zijn, zijn veel wijnmakers overal ter wereld krachtige wijnen gaan ontwikkelen. Dat komt de authenticiteit van een wijn zeker niet ten goede. Misschien net daarom dat de elegantere bourgognewijnen het in de classificatie van Wine Searcher zo schitterend doen.

De Parkerpunten 

96 – 100Een uitzonderlijke wijn met een diep en complex karakter die alle eigenschappen weerspiegelt die verwacht mogen worden van een klassieke wijn van deze druif.
90 – 95Een uitstekende wijn van buitengewone complexiteit en karakter. Kortom, dit zijn geweldige wijnen.
80 – 89Van net bovengemiddeld tot zeer goede wijnen met verschillende gradaties van finesse, smaak en karakter zonder merkbare fouten.
70 – 79Een gemiddelde wijn zonder bijzondere kenmerken, buiten dat de wijn degelijk gemaakt is. In wezen een eenvoudige, onopvallende wijn.
60 – 69Een benedengemiddelde wijn met merkbare fouten, zoals scherpe zuren en/of tannines, het ontbreken van smaak of een vieze geur of smaak.
50 – 59Een onacceptabele wijn.

Het is interessant om weten dat Parker – hij heeft het in een interview zelf toegegeven – niet altijd even objectief te werk gaat. In het bewuste artikel gaf hij toe dat het toekennen van de 96-100 punten afhankelijk is van de emotie van het moment. Het zal je maar overkomen dat Parker je wijn proeft wanneer hij het even niet zit zitten! Het effect op de prijs is immers zo doorslaggevend dat hij een wijnhuis kan maken of kraken. Zouden die Amerikanen zich niet beter met hun cola, kalkoenen en hamburgers bezighouden, vraagt men zich dan af.

De Top 10 van Wine Searcher

1. Henri Jayer Richebourg Grand Cru, Côte de Nuits (rode bourgognewijn, Frankrijk): 13.853 euro
2. Domaine de la Romanée-Conti Romanée-Conti Grand Cru, Côte de Nuits (rode Bourgogne, Frankrijk): 12.138 euro
3. Henri Jayer Cros Parantoux, Vosne-Romanée Premier Cru (rode bourgognewijn, Frankrijk): 8.052 euro
4. Egon Muller-Scharzhof Scharzhofberger Riesling Trockenbeerenauslese (witte moezelwijn, Duitsland): 6.044 euro
5. Domaine Leflaive Montrachet Grand Cru, Côte de Beaune (rode bourgognewijn, Frankrijk): 5.220 euro
6. Domaine Georges & Christophe Roumier Musigny Grand Cru, Côte de Nuits (rode bourgognewijn, Frankrijk): 4.429 euro
7. Joh. Jos. Prum Wehlener Sonnenuhr Riesling Trockenbeerenauslese (witte moezelwijn, Duitsland): 4.290 euro
8. Domaine Leroy Musigny Grand Cru, Côte de Nuits (rode bourgognewijn, Frankrijk): 4.260 euro
9. Domaine de la Romanée-Conti Montrachet Grand Cru, Côte de Beaune (witte bourgognewijn, Frankrijk): 4.143 euro
10. Domaine Jean-Louis Chave Ermitage Cuvée Cathelin, Rhône (rode hermitage uit de Franse Rhône): 3.459 euro

We zullen het maar iets bescheidener houden, niet?

RVW

%d bloggers liken dit: