Overheidsapps vaak niet toegankelijk voor mensen met beperking: “Werk van maken!”

Het Vlaams Belang pleit voor toegankelijkere overheidsapps enwebsites zodat ze bruikbaar zijn voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Maar uit onderzoek blijkt dat dat slechts het geval is bijslechts 56% van de websites van de Vlaamse overheid en bij slechts 5% van de mobiele apps van Belgische overheidsinstellingen.“Dat is ondermaats”, zei Stefaan Sintobin(Vlaams Belang) in het Vlaams Parlement.Mensen met een handicap maken zo’n 15 procent van de totale bevolking uit. Slechtzienden, blinden, maar ook ouderen met een verminderd gezichtsvermogen of beperkte leesvaardigheid moeten ook gebruik kunnen maken van de apps en websites van de overheid”. Bevoegd minister Bart Somers(Open Vld) gaf Sintobin gelijk, maar het Vlaams Belang dringt aan op urgentie. 

Van de 150 Vlaamse overheidswebsites was in 2018 slechts 44% toegankelijk voor personen met een handicap. Dat werd erna iets beter met een ratio van 50% in 2019 en 56% in 2020. Nochtans moesten alle nieuwe websites dat zijn tegen 23 september 2019 en de oude tegen 23 september 2020. Uit recent onderzoek van Eqla blijkt dan weer dat slechts 5% van de mobiele apps van Belgische overheidsinstellingen toegankelijk is voor mensen met een beperking. Volgens een Europese richtlijn moesten alle overheidsapps al op 23 juni 2021 toegankelijk zijn voor iedereen. “En in tegenstelling tot in andere lidstaten, worden hier geen sancties opgelegd aan openbare instellingen waarvan de digitale dienstverlening niet toegankelijk is voor mensen met een handicap”, reageert Stefaan Sintobin.

“Mensen met een beperking hebben ook recht op een kwalitatieve digitale dienstverlening”

Volgens het Vlaams Belang moet de Vlaamse overheid dan ook een tandje bijsteken inzake de toegankelijkheid van digitale overheidscommunicatie omdat steeds meer diensten vooral of zelfs exclusief online worden aangeboden. “Het kan niet zijn dat mensen met een beperking nog steeds – of gezien de digitalisering van de dienstverlening zelfs: steeds vaker – geen toegang hebben tot bepaalde online diensten van gemeenten en van overheidsbedrijven”, wierp Sintobin de minister voor de voeten. Somers bevestigt dit gebrek en zou bij het Agentschap Overheidspersoneel gevraagd hebben om controles uit te voeren op de toegankelijkheid van de digitale dienstverlening van de Vlaamse overheid en de lokale besturen.

“Aangezien de Europese richtlijnen nog steeds niet behaald zijn, moeten er initiatieven komen op korte termijn om zichtbare vooruitgang te creëren”, stelt Sintobin. “Als maatschappij kunnen we het ons niet permitteren dat mensen met een beperking nog een extra beperking krijgen opgelegd door webstekken en apps niet toegankelijk te maken. “Misschien moeten toch sancties worden opgelegd aan overheden die duidelijk in gebreke blijven.”

%d bloggers liken dit: