SENIOREN ‘VOORDEEL’ KAART ?

Meerdere senioren maken er ons attent op dat ze de laatste tijd weer per mail en met online-advertenties  bestookt worden met reclame en aanbiedingen voor een zogenaamde “seniorenvoordeelkaart”. Voor een lidmaatschapskaart van € 29,95 krijgt men een “welkomstgeschenk” en zou men bij aankopen een jaarlijks voordeel van minstens € 500  kunnen realiseren. Er worden kortingen voorgespiegeld op aankopen in grote magazijnen, bij webwinkels, op een gsm abonnement, op een nieuwe energieleverancier, sportabonnementen, enz.

In de praktijk heerst er onduidelijkheid en chaos rond de kortingen. Grote firma’s die zogezegd “kortinggever” zijn, weten van niets…  In andere gevallen moet men een tijdrovende administratieve procedure opstarten om een kleine korting te verkrijgen. De realiteit komt niet overeen met datgene wat in de advertenties wordt beschreven.

Duidelijk is dat louter winstbejag de bedoeling van de initiatiefnemers is en dat zij in de senioren een makkelijke prooi zien om hun doel vlug te verwezenlijken. In een uitzending van “Radio 2” in september 2018 werd al aandacht besteed aan het probleem en kwam men tot de conclusie dat het inderdaad om misleidende reclame en misleidende handelspraktijken gaat. De Federale Overheidsdienst Economie kwam tot dezelfde conclusie. Ook in Nederland waarschuwde het consumentenprogramma Radar voor de initiatiefnemers.

 Na de radio uitzending was het even stil rond de “seniorenvoordeelkaart” maar nu steken de sjoemelaars dus terug de kop op. Weerbaarheid en attentie zijn geboden. Wanneer u toch toegehapt heeft kan u altijd terugvallen op en gebruik maken van uw herroepingsrecht. Dit kan wanneer u de overeenkomst binnen de 14 dagen na ontvangst van uw “pas” opzegt. Klacht kan ingediend worden bij de FOD Economie (meldpunt.belgië.be),  of het “Europees Centrum voor de Consument”- “ Test Aankoop”, 02/542.32.00

De cybercriminaliteit neemt gestaag toe; de burger ontvangt ook meer en meer spamberichten. Namen van grote firma’s en banken worden misbruikt; er wordt gehackt en er worden zoals in het geval van onze “seniorenvoordeelkaart” malafide constructies opgezet. De staat en zijn politionele diensten bieden de internetgebruiker geen bescherming aan. Er wordt amper opgetreden tegen de criminelen die dikwijls vanuit het buitenland opereren. De computerpolitie (RCCU en FCCU) is onderbezet, niet goed georganiseerd en beschikt niet over de modernste technologische middelen om te kunnen riposteren en anticiperen. De wetgeving ter zake is niet aangepast, vertoont hiaten en zou Europees en internationaal moeten gestroomlijnd worden. Hoog tijd voor een politiek en maatschappelijk debat.

LM

Je kan beroep doen op het herroepingsrecht

Heb je zo’n kaart besteld, maar bedenk je je toch? Dan kan je twee dingen doen:

  • Is het nog geen 14 dagen geleden dat je de kaart kreeg? Dan kan je nog altijd gebruik maken van het herroepingsrecht, hiermee kan je jouw aankoop ongedaan maken. De termijn van 14 dagen begint te lopen van zodra je jouw voordeelkaart hebt ontvangen. Dat staat zo in de algemene voorwaarden van het bedrijf: ‘Zodra u van ons de gepersonaliseerde​ ​fysieke​ ​Voordeelpas heeft ontvangen, vangt de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen aan. Dat houdt in dat u vanaf dat moment het recht heeft om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen.’  
  • Heb je jouw seniorenkaart al gebruikt of is het langer dan 14 dagen geleden dat je ze aangekocht hebt? Dan moet je ze opzeggen volgens de voorwaarden van het verkoopscontract. In dat geval krijg je je geld niet terug en ben je een jaar lang lid. Profiteer dus zoveel mogelijk van alle voordelen. Belangrijk: wil je je lidmaatschap na een jaar opzeggen, dat moet je het opzeggen vóór dat jaar eindigt. Doe je dat niet, dan wordt jouw lidmaatschap opnieuw voor een jaar verlengd.