Boeiende Sinterklaasnamiddag ingericht door het Seniorenforum Brugge-Oostkust
Op zaterdag 8 november j.l. organiseerde het Seniorenforum Brugge-Oostkust een uiterst leerrijke namiddag over de grootste kinderhelden Sinterklaas en Zwarte Piet. De plaats van het gebeuren was traditioneel onze vertrouwde thuishaven ‘Den Comptoir’ te Sint-Andries/Brugge. De zaal werd gezellig aangekleed met Sinterklaas-attributen en uiteraard onze Vlaamse Leeuw. Dit zorgde voor een warm onthaal voor de belangstellenden die de zaal vulden. Voorzitter en Brugs gemeenteraadslid Ignace Lowie wees op het belang van tradities voor onze identiteit en stelde de eminente spreker voor. Wim Vangheluwe is afkomstig van Torhout en is priester-leraar godsdienst, meer bepaald in Kortrijk. Vijf jaar geleden schreef hij het bij Doorbraak verschenen boek: ‘De Sint en zijn knecht, wie zijn ze echt?’ Dit werk wordt met de nodige lof omschreven en is een handleiding voor wie het échte verhaal van Sint en Piet wil kennen. De voorzitter vermeldde ook dat Wim de voorganger was bij de afscheidsdienst van onze betreurde vriend en bestuurslid Karel Luyckx.
De spreker schetste eerst de historische figuur van bisschop Nicolaas van Myra die voor alle duidelijkheid géén Turk was, maar een Grieks-Byzantijn. Vervolgens kwamen de legenden aan bod en vervolgens de oorsprong van de Sinterklaastraditie. Die ligt bij onze heidens-Germaanse voorvaderen die tijdens de donkere wintertijd bij het haardvuur vol magische verwondering vanuit het rookgat tuurden naar de sterrenhemel. Zo ontstond er contact met de oppergod Wodan, Odin of Woen, denk aan onze ‘woensdag’. Woen had al aardig veel trekken van de latere Sinterklaas. In het zog van Woen, op zijn 8-potig paard Sleipnir, vloog een ‘wilde jacht’ van zwart geblakerde figuren uit de onderwereld. Dit is meteen de verre oorsprong van ‘Zwarte’ Piet. Het zwart heeft dus niets te maken met Afrika of slavernij. Het is een essentieel element dat er op wijst dat ‘Zwarte Piet’ een mythologisch wezen is, noch specifiek man, noch specifiek vrouw.
Dit en nog veel meer historische feiten bracht Wim op zeer verhelderende wijze. Vanzelfsprekend kwam het haatproces tegen Zwarte Piet onder de volle aandacht, ook het verwijderen van christelijke symboliek bij Sinterklaas en de commerciële concurrentie van de Kerstman, een figuur met dezelfde oorsprong als de Sint trouwens. Wim brak een stevige lans om de traditionele Sint en Zwarte Piet verder uit te dragen en dit ook met daad te doen, anders dreigt de verdringing door de Amerikaanse Kerstman. In het onderwijs is er reeds een totaal verbod op ‘Zwarte’ Piet.
Het enthousiasme bij het publiek was zeer duidelijk wat ook bleek bij de talrijke vragen. De aanwezigen konden met zoveel aangebrachte wijsheid voldaan nagenieten in de gezellige herberg en dromen van de goede oude Sinterklaastijd.
IL









