Duurdere tickets De Lijn verhogen vervoersarmoede nog meer

Het Vlaams Belang reageert scherp op de overweging van De Lijn om de ticketprijzen te verhogen door bijvoorbeeld de tarieven te indexeren of specifieke prijsstijgingen tijdens de spitsuren te hanteren. “Bovenop de geschrapte bushaltes verhoogt men hiermee de vervoersarmoede nog meer”, zegt Vlaams Parlementslid Wim Verheyden. “Of het nu om de automobilist, de treinreiziger of de busreiziger gaat, de Vlaming wordt gewoon als een citroen uitgeperst. Na de verkiezingen maken we komaf met dit wanbeleid.”

In een interview met Het Laatste Nieuws heeft de CEO van De Lijn Ann Schoubs gezegd dat als de Vlaamse regering geen 100 miljoen euro per jaar vrijmaakt de Vlaamse Vervoermaatschappij dan haar ticketprijzen wil verhogen. Door de inflatie zijn namelijk ook de kosten van De Lijn flink toegenomen. Voor 2023 en 2024 zijn de tarieven in principe bevroren, maar daarna kunnen de tarieven geïndexeerd worden. Bovendien heeft De Lijn met de nieuwe beheersovereenkomst meer vrijheid gekregen om zelf haar tarieven en aanbod te bepalen. Zo kan de vervoersmaatschappij beslissen om tickets duurder te maken in de spitsuren. 

“DUURDERE TARIEVEN TIJDENS DE SPITS HANTEREN, IS ALS EEN BELASTING INVOEREN OP HET OPENBAAR VERVOER NEMEN NAAR HET WERK”

“Duurdere tarieven tijdens de spits hanteren, is als een belasting invoeren op het openbaar vervoer nemen naar het werk”, zegt Verheyden. “Dit nieuwe vervoersplan betekent gewoon een achteruitgang op vlak van mobiliteit. Bovenop de geschrapte bushaltes verhoogt men met duurdere tickets de vervoersarmoede nog meer.”

Het Vlaams Belang verzet zich dan ook tegen een verhoging van de tarieven. “Of het nu om de automobilist, de treinreiziger of de busreiziger gaat, de Vlaming wordt gewoon als een citroen uitgeperst”, besluit Verheyden. “Het openbaar vervoer wordt verder afgebouwd en ondertussen staan we met z’n allen in de file. Na de verkiezingen maken we komaf met dit wanbeleid.”