Is dat geen platvloers seksisme, UNIA?
Een Brusselse rapper – de vulgariteit in hoogsteigen persoon – mag het nieuwe lijflied voor de Rode Duivels en het WK maken. Onderdanig Vlaanderen zal binnenkort dus naar hartenlust kunnen rappen wanneer de nationale ploeg een goaltje maakt. Sommigen zullen het misschien nog plezant vinden ook. Daarmee wordt weer een hoofdstuk afgesloten waardoor Vlaamse meezingers, zoals ‘De Rode Duivels gaan naar Spanje’ definitief tot het verleden behoren.
Na ‘#tous ensemble’ is dat opnieuw een provocatie die kan tellen. De KBVB, met zijn perfect ééntalige voorzitter, vindt er blijkbaar genoegen in om de Vlaamse gemeenschap voor het hoofd te blijven stoten. Maar wat nog erger is is dat de Vlaamse beleidsmakers niet reageren. Het blijft immers oorverdovend stil aan de kant van onze Vlaamse minister van Sport, de N-VA’er Muyters, net zoals destijds bij #tousensemble trouwens. Hebben de gewezen Vlaams-nationalisten ook hun minimaal Vlaams eisenpakket in de diepvriezer gestoken?
Terug naar onze ‘componist’. Wij hadden nog nooit van de man gehoord, u allicht ook niet. Het betreft een zekere Damso, William Kalubi met zijn echte naam, geboren op 10 mei 1992 in Kinshasa. Deze Brusselse Congolees – voornamelijk in Frankrijk gekend – staat in de top-10 van de rappers met de meest vulgaire teksten, wat al iets wil zeggen in dat wereldje. Een echt voorbeeld voor de voetballende (en andere) jeugd dus. Of wat te denken van volgend tekst: “J’te baise comme un chienne, pourtant tu portes le foulard” (ik neuk je als een teef (ook wel slet), nochtans draag je een hoofddoek). Stichtend toch, niet?
Ook de Franstalige vrouwenvereniging Conseil des Femmes Francophones de Belgique (CFFB) is niet te spreken over de de aanstelling van de Belgisch-Congolese zanger Damso als zanger van het nieuwe WK-lied voor de Rode Duivels. De dames durven zelfs niet uit zijn teksten te citeren.
Natuurlijk is rapmuziek ‘hot’ tegenwoordig. Bij de recente rellen in Brussel hebben we dat nog maar eens kunnen vaststellen. Bij het vernielen van gebouwen, auto’s en uitstalramen, net als bij diefstallen, is zo’n melodieus rapnummer beter op zijn plaats dan een lied van AC/DC, Will Tura, Michel Sardou of Johann Sebastian Bach. De handelaars van de Lemmonierlaan gaan dat volmondig beamen…
Een ‘hoogstaande’ tekst van de Afrikaanse rapper
[Couplet 2 : Damso]
Sur l’bitume, agenouillée sous le fut
J’prends du recul pour mieux t’enculer, pute
Fuck ton cigare, j’ai ma OG Kush
J’broie du noir quand j’ressors de tes seufs
Elle suce pas très bien, n’a pas profonde gorge
La trap française, moi j’l’éjacule sur le torse
Salope, ferme ta gueule, pour le prix d’un j’te mets deux doigts
Connexion Bruxelles jusqu’à Aulnay-Sous-Bois
Hey pute on est où là ?
J’te baise comme une chienne pourtant tu portes le foulard
Avec des “si” j’serais intouchable comme Omar
Capitol 92i nouveau flow noir
J’pointe devant gros cul, tu pointes au chômage
Le rap game n’a plus de kérosène pour le décollage
Mon flow prend le large le tien prend de l’âge
Pour déstresser j’fais des prises d’otages
De la CC dans du cellophane
La lessive dans tes clips tu dis que c’est de la came
Tu m’fais chier comme un mec qui te conseille à la salle
J’te nique sur le ring et sur l’instrumentale
T’es passé partout comme la chatte de Shy’m
J’sais pas si c’est vrai mais j’la baiserais au calme
J’ai matière grise, t’as matière fécale
T’as micro-pénis donc tu n’es pas de taille
Damso