Problemen autokeuringen eindelijk aangepakt dankzij druk Vlaams Belang
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil de aanhoudende problemen bij de autokeuringen oplossen door onder meer erkende garagisten in te schakelen voor de herkeuring van personenwagens. “Dit voortschrijdend inzicht van de minister is er enkel dankzij de aanhoudende druk van het Vlaams Belang”, zegt Vlaams Parlementslid Wim Verheyden. “Wij pleitten er immers al langer voor om het monopolie van de autokeuringscentra te doorbreken. Ik vrees wel dat de hervormingen nog wel even op zich kunnen laten wachten.”
De problemen met de autokeuringen en de lange wachtrijen aan de keuringscentra zijn nog steeds niet opgelost. Mobiliteitsminister Peeters heeft nu zelf hervormingen aangekondigd. Concreet gaat het om vier zaken. Gebreken die geen effect hebben op de verkeersveiligheid hoeven niet meer binnen de vijftien dagen herkeurd te worden, maar mogen wachten tot de volgende periodieke keuring. Afgekeurde wagens moeten niet meer opnieuw naar een van de 43 erkende keuringscentra omdat van Peeters de herkeuring ook mogelijk moet zijn bij een erkende garagist. Daarnaast zou een keuring op verplaatsing ook mogelijk moeten zijn voor personenwagens zoals voor bussen en vrachtwagens al het geval is. En als laatste komt er een gemeenschappelijk callcenter voor alle keuringsinstellingen. Peeters mikt op 2024 voor deze hervormingen.
“Dit voortschrijdend inzicht van de minister is er enkel dankzij de aanhoudende druk van het Vlaams Belang”, zegt Verheyden tevreden. “Onze partij heeft de minister diverse malen ondervraagd over de problemen aan de keuringscentra. We waren reeds eerder van mening dat het huidige model van herkeuringen op een verdienmodel lijkt. De minister wilde zich daar eerder niet over uitspreken, maar geeft ons nu wel gelijk.”
HET VLAAMS BELANG PLEITTE ER AL LANGER VOOR OM HET MONOPOLIE VAN DE AUTOKEURINGSCENTRA TE DOORBREKEN
Het Vlaams Belang vindt het een goede zaak dat kleinere tekortkomingen kunnen herkeurd worden in de garages, aangezien veel van deze tekortkomingen sowieso in de garage moeten worden aangepakt. “Wij pleitten er immers al langer voor om het monopolie van de autokeuringscentra te doorbreken”, aldus Verheyden. “Men dient er wel op te letten dat garages nu niet geconfronteerd worden met een te grote administratieve last. Ik vraag met trouwens af of de plannen met de garagesector zijn doorgesproken.”
De regelgeving moet echter nog aangepast worden, waardoor het hoogst twijfelachtig is dat dit tegen 2024 rond zal zijn. “Ik vrees wel dat de hervormingen nog op zich kunnen laten wachten en er dus nog wel even mensen in de file zullen staan aan de keuringscentra”, besluit Verheyden. “Tenslotte bleek uit het lijvig dossier van HLN en VTM en het recordaantal klachten bij de Ombudsman dat er nog heel wat andere pijnpunten zijn zoals een verschil in beoordeling tussen de autokeuringscentra onderling. Het is hoog tijd dat ook die zaken worden aangepakt.”