Regeringspartijen houden socialistische potjes over station Bergen gedekt
In de Kamercommissie Mobiliteit werd vandaag een voorstel van het Vlaams Belang tot oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie naar de wantoestanden rond het station van Bergen weggestemd. “Het signaal dat op die manier wordt gegeven aan de belastingbetaler is onaanvaardbaar”, zegt Kamerlid en commissievoorzitter Frank Troosters. “Terwijl de regering-De Wever grote inspanningen vraagt van al wie spaart, werkt of onderneemt, wordt eigen politieke verspilling en gemarchandeer toegedekt. Onbegrijpelijk!”
Het Bergens stationsproject uit 2001, dat initieel tegen een kostprijs van 37 miljoen euro voorzag in een eenvoudige voetgangersbrug met een bovengrondse parking, evolueerde tot een splinternieuw bombastisch station met twee bovengrondse parkeergarages. De actuele kostprijs voor dit prestigeproject explodeerde tot 480 miljoen euro. “De buitengewone ontsporing van het budget voor een station dat slechts het zestiende grootste station van ons land is, heeft al aanleiding gegeven tot heel wat mondelinge en schriftelijke vragen in het parlement”, aldus Troosters. “Duidelijke antwoorden over de ontsporing van het project bleven echter uit, waardoor in 2021 aan het Rekenhof de opdracht werd gegeven tot het voeren van een onderzoek.”
De conclusies van het Rekenhof waren keihard, en gaven in november 2024 aanleiding tot het organiseren van een hoorzitting met de betrokken actoren NMBS, Infrabel en het Rekenhof in de Kamercommissie Mobiliteit. “Het verloop van deze hoorzitting was werkelijk hallucinant”, gaat Troosters verder. “De bij het project betrokken aanwezigen konden of wilden geen duidelijkheid geven over de tekortkomingen inzake transparantie, gelijkheid en mededinging bij aanbestedingen, over het niet beschikbaar zijn van noodzakelijke documenten en studierapporten, over mogelijke concurrentievervalsing, over de financiële uitgaven en vergoedingen die niet konden worden verantwoord, over de dubbele rol van personen bij de interacties tussen de NMBS en dochtermaatschappij Eurogare, over het ontbreken van overheidsopdrachten bij Eurogare aan derden, over de akten die pas ondertekend werden na de oplevering van opdrachten, of over het ontbreken van de contractuele basis en de berekeningsbasis van betaalde erelonen.”
“De houding van de N-VA is bijzonder huichelachtig”
Door het oprichten van een parlementaire onderzoekscommissie trachtte het Vlaams Belang alsnog antwoorden te vinden, en verantwoordelijken aan te duiden voor de immense geldverspilling. ”Helaas kreeg ons voorstel voor de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie vandaag geen steun in de commissie”, aldus nog Troosters, die vooral het hevige verzet van de N-VA-fractie tegen een parlementaire onderzoekscommissie opmerkt. Volgens de partij van premier Bart De Wever waren de door het Rekenhof vastgestelde conclusies en het voortdurende niet beantwoorden van vragen daarover door de betrokkenen onvoldoende zwaarwichtig om de ontsporing van een project van 37 miljoen euro tot 480 miljoen euro verder te onderzoeken.
“Die houding van de N-VA is bijzonder huichelachtig”, merkt Troosters tot slot op. “Enerzijds heeft de N-VA steeds de mond vol over bestuurlijke transparantie, maar wanneer een totaal uit de hand gelopen project onderzocht moet worden, houden ze liever de stinkende potjes toegedekt. Wat heeft de N-VA te verbergen? Welke rol speelde zij of haar politieke vertegenwoordigers in de beheersorganen van de NMBS?”