Vlaams Belang wil dat Demir ingrijpt tegen “chaotische LEZ-manie”
Buitenlandse dagjestoeristen lopen massaal tegen de LEZ-lamp. Carmen Ryheul (Vlaams Belang): “Minister Demir moet ingrijpen, want schade dreigt voor ons imago en onze economie”
Uit cijfers blijkt dat in januari maar liefst 10.000 buitenlandse bezoekers de Gentse lage-emissiezone(LEZ) binnenreden zonder voldaan te hebben aan de voorgaande registratieverplichting. Volgens Vlaams Parlementslid Carmen Ryheul(Vlaams Belang) heeft dit niet alleen te maken met de onredelijk strenge vereisten van de LEZ zelf, maar ook met het gebrek aan uniformiteit tussen de regels van de verschillende LEZ’s en de mank lopende informatieverstrekking. Het parlementslid vraagt daarom Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir(N-VA) en de steden om initiatieven rond duidelijkheid en uniformiteit.
Uit cijfers die door het Gentse stadsbestuur werden gepresenteerd, blijkt dat alleen al in Gent de voorbije maand maar liefst 10.000 dagjestoeristen of andere bezoekers de LEZ binnenreden zonder hun wagen vooraf geregistreerd te hebben. Vanaf 1 februari is de gedoogperiode voorbij en riskeren zij een boete.
Veel buitenlandse bezoekers blijken dus slecht geïnformeerd over de LEZ’s in onze Vlaamse steden en de bijhorende registratieverplichting. Carmen Ryheul vreest dan ook voor de negatieve gevolgen van de LEZ’s op de bezoekersaantallen van onze Vlaamse steden en vraagt minister Demir – die niet alleen bevoegd is voor de LEZ’s, maar ook voor Toerisme – om meer uniformiteit tussen de toegangsregels tot de LEZ’s van de verschillende steden voor buitenlandse bezoekers en om betere voorlichtingscampagnes.
Vlaams Belang vraag Demir om actie: “LEZ-regels bleken al asociaal, maar blijken nu ook chaotische Kafka-toestanden”
“Onze partij heeft zich van meet af aan tegen de LEZ’s verzet omwille van de enorme sociale impact op onze mensen, maar ook de regeling voor buitenlandse bezoekers is pure Kafka. De steden Antwerpen en Gent hebben elk hun eigen registratiesysteem. Nederlanders moeten hun wagen níet registreren in Antwerpen omdat Nederlandse voertuigen die aan de toelatingsvoorwaarden voldoen automatisch worden geregistreerd aan de hand van de informatie in het kentekenregister van de RDW, maar wél in Gent”, zo klaagt Ryheul aan. De regeling voor het Brusselse Gewest is dan nog eens totaal anders met bijvoorbeeld ook een andere vervaltermijn van de registratie. En tussen Antwerpen en Gent wordt de informatie over wagens bovendien uitgewisseld, maar niet met Brussel. “Ik dring dan ook aan op meer uniformiteit en dus duidelijkheid in de toelatingsvoorwaarden voor buitenlandse bezoekers.”
Carmen Ryheul stelt tenslotte vast dat de communicatie over de LEZ’s op de toeristische websites van de steden en de Vlaamse overheid onvoldoende is. Op visitflanders.com is er zelfs geen enkele communicatie over de LEZ. De websites visitantwerpen.be en visitgent.be verwijzen wel naar de LEZ, maar onvoldoende prominent. “Ik stel voor dat Demir en de steden samen snel meer werk maken van informerende acties gericht naar(dagjes)toeristen met onder meer campagnefilmpjes en en advertenties in de media. De te verwachte immense inkomsten uit de boetes kunnen alvast worden gebruikt om potentiële bezoekers te informeren.”