Woke censuur gaat onverminderd voort
Het Vlaams Belang betreurt dat uitgeverij Dupuis een stripalbum van Robbedoes na beschuldigingen van zogenaamd racisme uit de rekken haalt. “Er wordt nog maar eens aangetoond hoezeer de woke fanatici alles vernietigen”, zegt Vlaams Parlementslid Filip Brusselmans. “Naast stripverhalen moeten ook literaire werken, televisieprogramma’s of carnavalstoeten verdwijnen. Als het van hen afhangt, moet zelfs onze hele vaderlandse geschiedenis herschreven worden.”
Dany, de 81-jarige tekenaar van het stripverhaal ‘Robbedoes en Blue Gorgon’ is ronduit verbijsterd. De man maakt al vele tientallen jaren gebruik van humor en karikaturen, zoals die steeds met veel succes gehanteerd zijn geworden in wat de Belgische stripschool heet. “Karikaturen van alle mensen, zonder onderscheid te maken wat gender of etnische afkomst betreft”, aldus Brusselmans. “Het stripalbum was vanzelfsprekend op geen enkel manier kwetsend bedoeld, en het verbieden ervan toont alleen maar aan hoe erg het vandaag gesteld is met censuur en vrije meningsuiting.”
“Dit gaat over het stelselmatig vernietigen van cultureel erfgoed”
Stripauteurs worden al jaren bedreigd door de woke censuur. In ‘De Zwarte Smurfen’, in 1963 het allereerste stripalbum van de bekende blauwe ventjes, vormen smurfen met een zwarte huidskleur een bedreiging voor het hele smurfendorp. Na 46 jaar lang vele generaties kinderen probleemloos leesplezier verschaft te hebben, werd het album in 2009 plots racistisch en moest het, om niet verboden te worden, aangepast worden. De zwarte smurfen werden paarse exemplaren. De stripreeks Lucky Luke wordt ook al jarenlang bekritiseerd over de weergave van zwarten en indianen in de albums. Hetzelfde geldt voor Suske en Wiske, en voor Jommeke, die op hun reizen doorheen ondoordringbare oerwouden meermaals af te rekenen kregen met allerhande inheemse stammen en soms zowaar met menseneters. “En Hergé’s album ‘Kuifje in Afrika’ krijgt van de woke hysterici al jaar en dag aanvallen te verduren”, merkt Brusselmans op. “Terwijl het werk reeds uit 1930 stamt en in de eerste plaats op een amusante en leerrijke wijze schetst hoe destijds in Europa naar de kolonies werd gekeken. Het is vooral een heel waardevol tijdsdocument.”
Het Vlaams Belang zal zich steeds tegen deze censuur, waarvan vele kunstvormen ondertussen al het slachtoffer werden, blijven verzetten. “We kunnen niet tolereren dat allerhande bekrompen woke fanatici nog langer bepalen wat er nog mag gelezen worden of waarmee gelachen mag worden”, besluit Brusselmans. “Dit gaat over veel meer dan over broodroof van een stripauteur en over het verwijderen van een Robbedoes-album. Dit gaat over het stelselmatig vernietigen van cultureel erfgoed.”
Foto: Freepik