Wokebedrijven krijgen de wind van voren in de VS

Het effect van de dood van draaideurcrimineel George Floyd is inmiddels stilaan weggeëbd. De slinger gaat nu weer de andere kant op, vooral naar de kant van rechtsconservatief Amerika. Bedrijven die te woke zijn, krijgen juist de wind van voren en verliezen massaal klanten.

Eerste bedrijf dat dat ondervond was Budweiser van de groep Anheuser-Busch InBev. In maart 2023 krijgt het bedrijf  harde klappen na een campagne over ‘Bud Light’ met transgender influencer Dylan Mulvaney. Op sociale media wordt opgeroepen tot een boycot. De verkopen van het bier zakken in de maand erna met 17 procent in. Dat doet pijn. De marketeer achter de deal met Mulvaney wordt onmiddellijk ontslagen.

Autofabrikant Ford is de meest recente bekende naam die het beleid voor meer diversiteit, gelijkheid en inclusief in de VS terugschroeft. Tractorbouwer John Deere, tuin- en boerderijketen Tractor Supply, whiskeymerk Jack Daniels, deden het ook al. Ze komen deze zomer allemaal terug op hun programma voor diversiteit, gelijkheid en inclusie.

Nu heeft het motormerk Harley-Davidson na felle kritiek aangekondigd dat het ook afziet van zijn beleid op het gebied van ‘diversiteit, gelijkheid en inclusie’. Dit is het zoveelste voorbeeld van bedrijven in de VS die terugkrabbelen op deze kwesties. “We zijn bedroefd over de negativiteit die de afgelopen weken op sociale netwerken heeft geheerst en die bedoeld is om de Harley-Davidson gemeenschap te verdelen. Het bedrijf zal geen “wervingsquota” gebruiken om diversiteit te bevorderen, noch zal het dit soort criteria toepassen bij het kiezen van zijn onderaannemers”.

Eind juli bekritiseerde bekende blogger Robby Starbuck Harley in een bericht op X voor het feit dat het bedrijf “helemaal woke” was geworden. Hij beschuldigde zijn CEO sinds 2020, Jochen Zeitz, er direct van achter deze ideologische drift te zitten. Vervolgens stelde hij een lange lijst op met kritiek op ondernomen acties, variërend van steun voor “evenementen” of “LGBTQ+ oorzaken” tot een strategie die erop gericht is “openlijk minder blanke leveranciers, dealers en werknemers te hebben”.

Om zijn verontwaardiging over deze “woke turn” te uiten, ging een Amerikaanse youtuber van het kanaal “Columbia War Machine” zelfs letterlijk een Harley Davidson motor beschieten… voordat hij hem gewoon opblies. Zijn video, sober getiteld “Harley Davidson Went Woke! So I Destroyed My Bike!!!” (gepost op 14 augustus) is al meer dan een miljoen keer bekeken.

Doe zo voort, zouden we zeggen.

RVW