De baba met rum

Het is tegenwoordig niet gemakkelijk om nog een goede baba te vinden. Lang voor er sprake was van de tergende benamingen als bedjes, zalfjes en schuimpjes, en voordat gezondheidsfreaks en light-fanatici ons eetgedrag gingen bepalen, stond het nochtans op de kaarten van de beste brasseries en restaurants. Het was even populair als andere klassiekers zoals dame blanche, crème caramel of crème brûlée. Maar de baba, die even naar de achtergrond verdween om plaats te maken voor modernere desserten, komt altijd terug. In steden zoals Parijs beschikken ze zelfs over een toptien van de beste baba-adressen

Ontstaan

Het gebakje zou – met de nadruk op ‘zou’ – officieel zijn uitgevonden in de eerste helft van de 18e eeuw, toen de koning van Polen Stanislas Leszczynski, schoonvader van Lodewijk XV en toenmalig hertog van Lotharingen, de Kugelhopf te droog vond. De koning, die nu over het wondermooie Stanislasplein in Nancy waakt, vroeg aan zijn keukenchef de Kugelhopf te besprenkelen met Tokaj wijn.

Tokaj is een Hongaarse witte wijn die ook wel in Slovakije gemaakt wordt. Maar ook in de Franse Elzas wordt de druif bewerkt, denken we maar aan de Tokay d’Alsace of Tokay pinot gris. Het Hongaars wijngebied staat ook op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Place Stanislas in Nancy en de Kugelhopf

Het is echter waarschijnlijker dat de oorsprong van baba (babka)au rhum wel een Pools recept is, de baba of babka wielkanocna, maar dat koning Stanislas er niet aan te pas kwam. De babka is een eenvoudige Slavische gistcake die de Polen tijdens de Paasperiode krijgen voorgeschoteld. Dit dessert is bekend bij veel Slaven en Litouwers. Na het bakken wordt de babka besprenkeld met rozen- of oranjebloesemwater en bestreken met glazuur. Er zijn enkele soorten babka wielkanocna. Een speciaal soort van deze Poolse cake is een zogenaamde sekacz – een boomcake gebakken op een draaispit, een procedé dat men ook in de Franse Pyreneeën hanteert.
Het zijn gebakjes die worden klaargemaakt voor de belangrijkste religieuze feestdagen (Kerstmis of Pasen), voornamelijk in Oost-Europa, en dat sinds mensenheugenis.
Maar het was in 1735 in Parijs dat de Parijse banketbakker Nicolas Stohrer, afstammeling van de Poolse banketbakker van koning Stanislas, de specialist van dit dessert werd door de wijn te vervangen door rum. Nicolas Stohrer vestigde zich in 1730 in de Parijse rue Montorgueil 51. De patisserie, die vandaag nog bestaat, is de oudste van Parijs en staat sinds 23 mei 1984 op de lijst van historische monumenten. In 1864 werd het huis door de schilder Paul Baudry gedecoreerd. Het pand heeft een bas-reliëf boven het portaal: een wereldbol is omgeven door de attributen van kunst en letters.

Hier gaan we dan:
Voor 4 individuele baba’s:
Deeg: 200 g bloem – 9 g verse bakkersgist – 10 g honing – 2 g zout – 70 g zachte boter -250 g opgeklopte hele eieren
Siroop: 500g gr water – 250 g suiker – de schil van een sinaasappel en een citroen – 1 gespleten vanillestokje en rum naar believen

Voorbereiding:
Doe de bloem, gist, zout, honing, zachte boter en de helft van de eieren in uw mengkom. Begin zachtjes te kneden tot je een glad en homogeen deeg krijgt. Verhoog de snelheid en voeg de eieren beetje bij beetje toe, laat ze goed kneden tussen elke toevoeging. Laat de mixer dan draaien en kneden tot het deeg van de zijkanten af komt. Het deeg wordt zeer elastisch. Laat het ongeveer 30 minuten rijzen. Vet uw vormen in en vul ze voor 2/3 met het deeg.
Laat ze opnieuw 30 tot 45 minuten rijzen op een warme, tochtvrije plek. Bak 15 tot 20 min. op 180 C° tot ze goudbruin zijn. Laat afkoelen.
Bereid de siroop voor door alle ingrediënten, behalve de rum, aan de kook te brengen. Voeg er een geruststellende dosis rum aan toe.
Bestrijk de baba’s met abrikozenconfituur (zonder stukjes) en drenk ze in de siroop. Dien op met een eveneens geruststellende kwak slagroom en laat het smaken.