Traditionele gezinnen, de grote vijand van links

Traditionele gezinnen promoten, kinderen krijgen, en meningen als “een man moet in zijn mannelijke energie blijven en een vrouw moet in haar vrouwelijke energie blijven”. Dat volstrekt normale wereldbeeld volstaat om de linkse dogmatici in De Morgen de stuipen op het lijf te jagen. 

Terwijl in Vlaanderen de liberalen een fiscale aanval inzetten op huismoeders, bezigen ‘onze’ media zich met een moreel-politieke aanval op traditionele gezinnen.

Tradwives‘ en de ‘trad‘-beweging, een populair fenomeen op Engelstalige sociale media, moedigt kijkers aan om met een conservatieve blik naar hun toekomstplannen te kijken. Hier valt geen ‘kinderloosheid voor het klimaat’, ‘genderneutrale opvoeding’ of ‘drag queen’ te bespeuren. En daar zijn linkse academici niet blij mee.

“Deze beweging maakt deel uit van een mondiale opleving van uiterst rechtse politiek”, vertelt Ea Utoft, die dit fenomeen onderzoekt aan de Radboud Universiteit van Nijmegen, aan de krant De Morgen. Waarde hechten aan het traditionele gezin en de christelijke bakermat van onze beschaving, dat wijst ze af als radicaal-rechts. Daarnaast is een afkeer hebben van de genderideologie ook uit den boze.

De uitspraken van ‘cultureel antropoloog’ Devin Proctor, van de Amerikaanse Elon Universiteit, in DM zetten de toon voor de links-progressieve visie op dit fenomeen. Hij meent dat refereren aan het verleden een duister, radicaal complot is: “Het woord ‘traditie’, of uitspraken als ‘toen je de voordeur nog kon openlaten’ kunnen dienen als hondenfluitje, bedekte methodes om te refereren aan extremistisch gedachtegoed”.

In een veilige buurt willen wonen en waarde hechten aan de tradities van uw voorouders is voor deze ‘antropoloog’ een duidelijk signaal dat iemand een gevaar vormt voor de samenleving. Ook de problemen in de maatschappij aanklagen, zoals de toenemende onveiligheid, is ogenschijnlijk extremistisch.

Vlaamse gezinspolitiek

Deze bekrompen visie op het traditionalisme stoot op stevige weerstand van rechts-conservatieve politieke bewegingen. Ook in Vlaanderen krijgt de traditionele levensvisie bijval van het Vlaams Belang, die het opneemt voor huismoeders en traditionele gezinnen. “Het opvoeden van kinderen is een nobele taak waarmee men actief de toekomst vormt en die ons absoluut respect verdient”, meent Kamerlid Ellen Samyn (Vlaams Belang).

“Liberalen, socialisten en ook de N-VA zien gezinnen jammer genoeg als een last voor de samenleving”, deelt ze mee. “Wij zijn het hier als gezinspartij totaal mee oneens en willen de gezinnen net versterken. Het Vlaams Belang pleit daarom ook voor een deeltijds opvoedersinkomen voor de thuisblijvende ouder in plaats van hen te bestraffen”, verklaarde het Kamerlid in een persbericht.

Traditionele gezinnen maken zelf de keuze

“Vrouwen moeten vrij zijn te kiezen wat ze willen”, zegt Bonicia Reijke in een reactie aan DM, “ook als dat een leven als traditionele vrouw is. Maar die keuze is er bijna niet meer, door de druk van de maatschappij en het feminisme”.

Ze bekeerde zich op 22-jarige leeftijd tot het christendom, en poogt sindsdien een meer Bijbels leven te leiden. Nu ziet ze zichzelf als aspirant-huismoeder en wil van haar deeltijdse job als juridisch medewerker af om voor haar gezin te kunnen zorgen. “Het trad-leven kan simpel zijn”, voegt Reijke toe. “De maatschappij stelt je in op: de nieuwste telefoon, twee, drie keer iets dragen en het dan weggooien, heel vaak op vakantie. Dan wordt het moeilijk ja, om van één inkomen te leven. De traditionele levensstijl is simpeler.”

Het mag niet verbazen dat steeds meer mensen af willen van links-progressieve dogma’s, consumentisme en de hoge werkdruk zo geliefd in liberale middens. De wens tot het stichten van een gezin met kinderen is nog steeds de norm, ondanks de steevast toenemende financiële, sociale en maatschappelijke obstakels.

Dat de geboortecijfers alsmaar dalen in Europa is algemeen geweten. Deze negatieve evolutie willen tegengaan als natie is nodig beseffen ze in landen als Polen en Hongarije. Maar de heer Proctor is er snel bij om deze beweging af te doen als extremistisch en een voorbeeld van ‘blank suprematisme’. “[Hierachter] zit de uit radicaal-rechtse kringen afkomstige ‘Great Replacement’-samenzweringstheorie, die propageert dat [blanke] mensen worden vervangen door migranten”, zegt de cultureel antropoloog.

“Er lijkt een tendens te zijn om elke beweging die niet in lijn is met linkse ideologieën, te linken aan [blank] suprematisme”, reageert Reijke op die visie. Zelf is ze van Boliviaans-Antilliaanse afkomst, en sluit zich niet aan bij de opgeworpen dogma’s.

Bron: ‘V Nieuws’ https://www.v-nieuws.be