Uw mening

In deze rubriek kan u met uw mening. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Jean D.M:

Na een vervelende treinrit van Gent naar Zottegem en verder met een niet aansluitende bus naar Brakel (40 minuten wachten!) is de volgende gedachte bij mij opgekomen. Waarom hebben wij zoveel secundaire en tertiaire spoorlijntjes waar in iedere richting slechts om het uur (of nog minder) een trein rijdt. Sinds de opkomst van het zware vervoer hebben de spoorwegen steeds meer vracht verloren omwille van de starheid en logheid van het systeem. Het veralgemeende gebruik van de eigen wagen heeft het gebruik van de trein voor het personenvervoer nog irrelevanter gemaakt. Telkens een trein stopt, dikwijls maar voor één persoon, moeten honderden tonnen staal op gang worden getrokken. Wat een verkwisting van energie. In de huidige tijd onvoorstelbaar en in België toch waar ! En dat op lijntjes waar per uur minder dan één treintje van twee wagons per uur rijdt. Voor deze verbindingen is een ongelooflijke infrastructuur nodig: denk maar aan de stations, de rails, de dwarsliggers, de  bruggen, de bovenleidingen, etc. Zonder te spreken van al het personeel nodig om deze inrichtingen operationeel te houden en een hypothetische veiligheid te waarborgen. Ooit waren de spoorwegen een zegen voor de economie, nu zijn ze overbodig want vervangen door andere individuele transportmogelijkheden. 

Stel u nu het volgende voor: we schaffen al deze kleine lijntjes af en we gebruiken ze voor de aanleg van wegen voor individueel vervoer. Weg met die zware infrastructuur die zo storing- en diefstalgevoelig is. Het spoor is een ruimte-, energie- en materiaal-verkwister bij uitstek. Veiligheid mag dan voor de spoorbazen dan wel een prioriteit zijn, ze kost handen vol geld, en gewaarborgd is ze zeker niet. Dat bewijzen de regelmatige storingen waar duizenden mensen regelmatig de dupe van zijn. Door er gewone wegen van te maken krijgen we er een fijnmazig, ultrasnel, soepel gebruiksvriendelijk en persoonsgebonden wegennet voor in de plaats.  Moeten we de spoorlijnen dan helemaal afschaffen ? Helemaal niet, maar beperk ze tot de grote assen voor de snelle internationale lange afstandsverbindingen die een zegen zijn in vergelijking met de vliegtuigroutes die daarmee hopeloos proberen te concurreren. Of tot de sporen waarlangs grote hoeveelheden bulkwaren moeten worden vervoerd. d0 \lsdpriori

%d bloggers liken dit: