Vlaams Belang waarschuwt voor kakofonie aan lage-emissiezones

Er dreigt de komende jaren een wildgroei aan lage-emissiezones met verschillende regels te ontstaan waarbij auto’s nog wel binnen mogen in de ene stad maar niet meer in de andere, zo waarschuwde Chris Janssens (Vlaams Belang) in het Vlaams Parlement.

Geldfabriekje

Het Vlaams Belang is geen fan van lage-emissiezones (LEZ). Integendeel. Toen het Antwerps stadsbestuur de lage-emissiezone invoerde die in februari van dit jaar in werking trad, stemde onze partij als enige tegen omdat de maatregel ronduit asociaal is. Veel oudere Antwerpenaren – veelal met bescheiden inkomen – mochten immers plots zelfs hun eigen garage niet meer uitrijden met hun wagen waar ze vaak zo lang goed voor hadden gezorgd. Die ‘vervuilende’ wagens zouden overigens toch snel spontaan uit het verkeer verdwijnen.

Ondertussen blijkt dat de LEZ voor wat betreft de daling van het fijn stof in de lucht een maat voor niets was. Op een half jaar bracht de LEZ het stadsbestuur anderzijds wel 7 miljoen euro aan boetes op, zo raakte bekend na het antwoord van het stadsbestuur op een vraag van het Vlaams Belang.  De LEZ als geldfabriekje dus. Overigens worden die boetes enkel geïnd bij mensen met Belgische nummerplaat. Buitenlanders kunnen immers niet automatisch beboet worden.

Meer emissiezones

Desalniettemin – of misschien net met het oog op de inkomsten? – beslisten verschillende steden om in de nabije toekomst óók een LEZ in te voeren. De LEZ in Brussel zou moeten ingaan vanaf 1 januari 2018. Mechelen wil ermee starten in de loop van 2018, Gent vanaf 1 januari 2020. Maar nog meer steden en gemeenten hebben al interesse betoond. Die wildgroei dreigt voor problemen te zorgen. In Vlaanderen bestaat er weliswaar een wetgeving rond lage-emissiezones, maar dat decreet laat toch nog veel vrijheid aan de steden en gemeenten om specifieke regels uit te werken betreffende hun eigen LEZ. Brussel is bovendien een apart gewest en wil zijn eigen wetgeving goedkeuren.

In het Vlaams Parlement waarschuwde Chris Janssens voor een nakende chaos: “Er dreigt een wildgroei te ontstaan, waardoor de automobilist binnenkort het bos door de bomen niet meer zal zien. Zo loopt men kans dat dezelfde auto wel binnen mag in Antwerpen, maar niet in Gent of omgekeerd.” Alhoewel ook automobilistenorganisatie Touring en automobielfederatie FEBIAC eerder al hadden gewaarschuwd voor een kakofonie aan LEZ’s waar niemand nog wijs uit raakt, zag minister van Leefmilieu Schauvliege het probleem niet meteen: “We zullen zien wat de resultaten zijn van de LEZ’s. Als dat zou ervaren worden als allemaal verschillende wetgeving, moeten we misschien toch nog tot meer harmonisatie overgaan. Vandaag is dat niet nodig.”

Dreigende chaos

Toch zou de minister best wél initiatieven nemen, aldus Chris Janssens: “Voorlopig hebben we alleen nog maar een LEZ in Antwerpen, maar wanneer in de loop van de volgende jaren ook andere steden zullen volgen, zal de verwarring alleen maar groter worden omdat niemand er nog aan uit gaat kunnen waar hij met zijn auto wel of niet binnen mag, waar hij wel of niet zal worden beboet.”

Lees hier het verslag.