“Wij nemen de telefoon op om te zeggen dat wij niet kunnen antwoorden”. (FOD Financiën)

Sinds enige tijd zijn de plaatselijke diensten van FOD Financiën telefonisch onbereikbaar via een eigen telefoonnummer, maar via callcenters. Het telefoonnummer van het controle- of ontvangbureau uit je eigen regio is niet meer terug te vinden.

Waar men vroeger rechtstreeks contact kon opnemen met de plaatselijke dossierbeheerder, weet men nu niet meer waar men terecht komt. Zo is er een voorbeeld van iemand uit Vlaams-Brabant die eerst in een callcenter in Limburg terecht kwam, om vervolgens – na doorschakeling – in Antwerpen te verzeilen. Een afdoend antwoord op zijn vragen kreeg deze persoon niet.

Let op, de mensen uit die callcenters doen hun uiterste best, maar beschikken niet over alle gegevens van de belastingplichtige. Bovendien zien zij dat ook als een verslechtering van de dienstverlening aan de burgers: “Wij nemen de telefoon op om te zeggen dat wij niet kunnen antwoorden”.

Als het de bedoeling was om het voor de belastingbetalers en medewerkers eenvoudiger te maken, dan kunnen we hier spreken van een totale miskleun.

Laat maar weten of u ook ervaringen hebt  

RVW